M17TDM

M17TDM: Therapeutic drug monitoring for oral anti-cancer drugs

Protocolnummer: M17TDM

Orale doelgerichte medicijnen tegen kanker vormen een nieuwe groep geneesmiddelen. Op dit moment krijgen alle patiënten dezelfde dosis, maar we weten dat de hoeveelheid van het geneesmiddel dat in het bloed terecht komt per patiënt kan verschillen. Hierdoor heeft meer dan 30% een te lage hoeveelheid geneesmiddel in het bloed, waardoor de behandeling minder goed zou kunnen werken. Daarnaast heeft meer dan 15% een te hoge hoeveelheid geneesmiddel in het bloed, waardoor bijwerkingen kunnen ontstaan. In dit project meten we de hoeveelheid geneesmiddel in het bloed en kijken we naar de bijwerkingen. Vervolgens kunnen we besluiten om de dosering eventueel te verhogen of verlagen.
Het doel van dit onderzoek is om te zorgen dat meer mensen een goede hoeveelheid geneesmiddel in het bloed hebben.

• Diagnose kanker
  • Indicatie om te starten met anti-kanker behandeling op de standaard dosering
  • Leeftijd ≥ 18 jaar
  • Getekende toestemming kunnen geven
  • WHO performance status 0, 1 of 2
  • Toestemming geven voor bloedverzameling voor PK analyse
  • Levensverwachting van ≥ 3 maanden, waardoor een adequate follow-up van toxiciteitsevaluatie en anti-tumor activiteit mogelijk is.

• Vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven
  • Gebruik maken van onbetrouwbare anticonceptie. Mannen en vrouwen die aan deze studie deelnemen moet gebruik maken van betrouwbare anticonceptie gedurende de behandeling (betrouwbare anticonceptie is: condoom, sterilisatie, andere barrière anticonceptie het liefst in combinatie met een condoom)
  • Patiënten bekend met alcoholisme, drugs verslaving en/of psychiatrische of psychologische conditie die conform de mening van de onderzoeker de therapietrouw kan verminderen
  • Bewijs van een andere ziekte, neurologische of metabolische dysfunctie, bevinding bij lichamelijk onderzoek of laboratorium bevinding die een redelijke verdenking geeft voor een ziekte of conditie die het gebruik van een onderzoeksmiddel contra-indiceert of die de patiënt een verhoogd risico geeft op behandelingsgerelateerde complicaties