TRAP-2

Dit is een open-label gerandomiseerde fase III studie waarbij standaardbehandeling volgens het CROSS- regime wordt vergeleken met CROSS + Trastuzumab en Pertuzumab.

Eudractnummer: 2021-005328-39

Ongeveer 15% van de adenocarcinomen van de slokdarm is HER2 positief. In de TRAP-2 studie wordt onderzocht of toevoeging van trastuzumab en pertuzumab aan de standaardbehandeling volgens CROSS de overall survival van patiënten met operabel HER2-positief adenocarcinoom in de slokdarm verbetert.

Inclusiecriteria (belangrijkste)

• Histologisch bewezen adenocarcinoom van de slokdarm of gastro-oesofeale overgang, T1N+M0 of T2-T4aN0-3M0.
  • HER2 positieve tumor gedefinieerd als IHC 3+ of 2+, de laatste in combinatie met ISH+, zoals beoordeeld op een primaire tumorbiopt. De HER2-status moet worden bevestigd door het centrale laboratorium maar dit heeft geen invloed op de start van de behandeling.
  • Resectabel, zoals vastgelegd in MDO. tijdens multidisciplinair overleg. Tumoren die niet met een endoscoop voor EUS kunnen worden gepasseerd, komen in aanmerking als aan alle andere criteria is voldaan.
  • Als de tumor zich onder de gastro-oesofageale (GE) overgang naar de proximale maag uitstrekt, dan moet het grootste deel van de tumor in de slokdarm of GE-overgang gelegen zijn.
  • Leeftijd ≥ 18 jaar.
  • ECOG PS 0-1.
  • Adequate hematologische- , nier- en leverfuncties gedefinieerd als;
    • Neutrofielen ≥1.5 X 10^G/L
    • Bloedplaatjes ≥ 100 x 10^G/L
    • Hemoglobine ≥ 5.6 mmol/l
    • Totaal bilirubine ≤ 1.5 x bovenste ULN
    • Kreatinineklaring (Cockroft)  > 60 ml/min.
  • LVEF > 55% bepaald door trans thoracale echocardiografie of MUGA.
  • Informed consent.

Exclusiecriteria (belangrijkste)

• Eerdere (binnen afgelopen 5 jaar) of actuele maligniteit met een slechtere prognose dan de huidige slokdarmkanker.
  • Eerdere chemotherapie, radiotherapie, behandeling met een HER 2 antilichaam of HER-2 remmers binnen 6 maanden voor de diagnose van slokdarmkanker.
  • Eerdere bestraling van het mediastinum waardoor volledige bestraling van de huidige slokdarmtumor niet mogelijk is.
  • Ingroei in de trachea / hoofdbronchien of aanwezigheid van tracheo-oesofafaele fistel.
  • Zwangerschap / borstvoeding / niet bereid zijn om te gebruiken tijdens de behandeling en gedurende 6 maanden na het einde van de behandeling.
  • Klinische significante cardiovasculaire ziekte (inclusief myocardinfarct, onstabiele angina, symptomatische congestief hartfalen, ernstige ongecontroleerde hartritmestoornissen) waardoor majeure chirurgie niet mogelijk is.
  • Longfibrose en/of ernstige gestoord longfunctie (FEV1 <1.5L).
  • Ernstige onderliggende medische aandoening, inclusief eerdere allergische reacties op geneesmiddelen die Cremophor bevatten, zoals teniposide of ciclosporine.
  • Dementie of veranderde mentale toestand
  • Onvoldoende calorische en/of vochtinname ondanks consultatie van een diëtist en/of sondevoeding.
  • Interstitiële longziekte of actieve, niet-infectieuze pneumonitis.
  • Actieve infectie die systemische therapie vereist en die niet is verdwenen 3 dagen (eenvoudige infectie zoals cystitis) tot 7 dagen (ernstige infectie zoals pyelonefritis) voorafgaand aan de eerste dosis van de studiebehandeling.
  • Acute of chronische infectie met hepatitis B,C of HIV.
  • Eerdere allogene stamcel- of orgaantransplantatie.
  • Motorische of sensorische neurotoxiciteit groter dan of gelijk aan CTCAE graad 2.

Dr. J.J de Haan
E-mail: j.j.de.haan@umcg.nl