TRAP-2

Dit is een open-label gerandomiseerde fase III studie waarbij standaardbehandeling volgens het CROSS- regime wordt vergeleken met CROSS + Trastuzumab en Pertuzumab.

Eudractnummer: 2021-005328-39

Ongeveer 15% van de adenocarcinomen van de slokdarm is HER2 positief. In de TRAP-2 studie wordt onderzocht of toevoeging van trastuzumab en pertuzumab aan de standaardbehandeling volgens CROSS de overall survival van patiënten met operabel HER2-positief adenocarcinoom in de slokdarm verbetert.

Inclusiecriteria (belangrijkste)

• Histologisch bewezen adenocarcinoom van de slokdarm of gastro-oesofageale overgang, T1N+M0 of T2-T4aN0-3M0.
  • HER2 positieve tumor gedefinieerd als IHC 3+ of 2+, de laatste in combinatie met ISH+, zoals beoordeeld op een biopt van de primaire tumor. De HER2-status moet worden bevestigd door het centrale laboratorium, maar dit heeft geen invloed op de start van de behandeling.
  • Resectabele tumor, zoals vastgelegd in het MDO. tijdens multidisciplinair overleg.
  • Als de tumor zich onder de gastro-oesofageale (GE) overgang in de proximale maag doorgroeit, dan moet het grootste deel van de tumor in de slokdarm of GE-overgang gelegen zijn.
  • Leeftijd ≥ 18 jaar.
  • Adequate hematologische- , nier- en leverwaarden:
    • Neutrofielen ≥1.5 X 10^G/L
    • Bloedplaatjes ≥ 100 x 10^G/L
    • Hemoglobine ≥ 5.6 mmol/l
    • Totaal bilirubine ≤ 1.5 x ULN
    • Kreatinine <150mmol/liter of klaring (Cockroft)  > 50 ml/min.
  • LVEF > 50%.
  • Informed consent.

Exclusiecriteria (belangrijkste)

• ECOG PS 3 of hoger.
  • Eerdere (binnen afgelopen 5 jaar) maligniteit met een slechtere prognose dan de huidige slokdarmkanker.
  • Eerdere chemotherapie, radiotherapie, behandeling met een HER 2 antilichaam of HER-2 remmers binnen 6 maanden voor de diagnose van slokdarmkanker.
  • Eerdere bestraling van het mediastinum waardoor volledige bestraling van de huidige slokdarmtumor niet mogelijk is.
  • Ingroei in de trachea / hoofdbronchiën of aanwezigheid van tracheo-oesofafaele fistel.
  • Zwangerschap / borstvoeding / onwil om anticonceptie te gebruiken tijdens de behandeling en gedurende 6 maanden na het einde van de behandeling.
  • Klinische significante cardiovasculaire ziekte (inclusief myocardinfarct, onstabiele angina pectoris, symptomatischcongestief hartfalen, ernstige ongecontroleerde hartritmestoornissen) waardoor majeure chirurgie niet mogelijk is.
  • Longfibrose en/of ernstige gestoord longfunctie (FEV1 <1.5L).
  • Ernstige onderliggende medische aandoening, inclusief eerdere allergische reacties op geneesmiddelen die Cremophor bevatten.
  • Dementie of veranderdheid
  • Onvoldoende calorische en/of vochtinname ondanks consultatie van een diëtist en/of sondevoeding.
  • Interstitiële longziekte of actieve, niet-infectieuze pneumonitis.
  • Actieve infectie die systemische therapie vereist en die niet is verdwenen 3 dagen (eenvoudige infectie zoals cystitis) tot 7 dagen (ernstige infectie zoals pyelonefritis) voorafgaand aan de eerste dosis van de studiebehandeling.
  • Acute of chronische infectie met hepatitis B,C of HIV.
  • Eerdere allogene stamcel- of orgaantransplantatie.
  • Motorische of sensorische neurotoxiciteit ≥CTCAE graad 2.

Dr. J.J de Haan
E-mail: j.j.de.haan@umcg.nl