IMPACT-RCC

Watchful waiting in patients with good and intermediate risk metastatic renal cell carcinoma; an imaging guided observational approach.

METcnummer: 2014.176
Onderzoekscode: O126

In een deel van de patiënten met uitgezaaide nierkanker (goede of intermediate prognose groep) is het ziektebeloop indolent en is het direct starten van systeemtherapie niet nodig. Momenteel zijn artsen niet in staat op voorhand het onderscheid te maken tussen patiënten met indolente ziekte en de kleine subgroep met snel progressieve ziekte. Wanneer er sprake is van indolente ziekte, dan heeft een periode van nauwlettend vervolgen (“watchful waiting”) de voorkeur aangezien er dan geen onnodige bijwerkingen optreden en er geen resistentie tegen de behandeling kan ontstaan. Deze studie heeft als doel om middels moleculaire beeldvorming patiënten te identificeren voor wie een watchful waiting periode een goede optie is. Het tweede doel van de studie is om een patiënt te helpen kiezen uit de beschikbare systeemtherapieën. Deze zijn vergelijkbaar qua effectiviteit, maar niet qua bijwerkingen en impact op kwaliteit van leven. Hiertoe is een keuzehulp ontwikkeld.

• In staat om informed consent te ondertekenen
  • Leeftijd ≥18 jaar
  • Histologisch of cytologisch bewezen nierkanker met heldercellige component
  • Goede of intermediare prognose, gedefinieerd als geen (goed risico) of 1-2 (intermediare prognose) van onderstaande risicofactoren:
    • Karnofsky score <80
    • Tijd tussen diagnose en vaststellen van metastasen <1 jaar
    • Hemoglobine < ondergrens van normaalwaarde
    • Gecorrigeerd calcium > bovengrens van normaalwaarde
    • Neutrofielen > bovengrens van normaalwaarde
    • Bloedplaatjes > bovengrens van normaalwaarde
  • Een periode van nauwlettend afwachten van 2 maanden wordt door de behandelend oncoloog als een reële optie ingeschat
  • Geen eerdere systemische behandeling voor RCC (ook niet adjuvant)

• Onbehandelde metastasen in het centraal zenuwstelstel, of symptomatische hersenmetastasen
  • Zwangere vrouwen of vrouwen die borstvoeding geven
  • Elke ernstige of instabiele co-morbiditeit die maakt dat de proefpersoon niet geschikt is voor deelname aan de studie, inclusief condities die maken dat de veiligheid, het tekenen van informed consent of de compliantie in het geding komen

Bij vragen of verwijzingen graag contact opnemen met de studiecoördinator.

Dr. S.F. Oosting
E-mail: s.oosting@umcg.nl