CONTESSA

Acties

Doel van het onderzoek

Om de haalbaarheid te beoordelen van het behoud van de vruchtbaarheid bij vrouwen met kliernegatieve, FIGO (2018) stadium IB2 baarmoederhalskanker met laesies van >2 cm – <4 cm door het toedienen van neo-adjuvante chemotherapie (NACT) gevolgd door vruchtbaarheidssparende chirurgie (FSS) zonder adjuvante therapie.

Er zijn veelbelovende maar beperkte gegevens over de toediening van neo-adjuvante chemotherapie gevolgd door vruchtbaarheidssparende chirurgie bij premenopauzale vrouwen met grotere tumoren van de baarmoederhals (>2 – <4 cm) die hun vruchtbaarheid willen behouden. Gezien de lage incidentie van deze specifieke presentatie van baarmoederhalskanker in ontwikkelde landen en de robuuste aard van de uitkomstgegevens in verband met radicale hysterectomie (historische controle), zal een eenarmige, multicenter internationale fase II-studie haalbaar zijn en zinvolle gegevens opleveren over het gebruik van deze strategie.

Deel 1 – Geschiktheidscriteria voor neo-adjuvante chemotherapie

• Patiënten moeten histologisch bevestigde invasieve baarmoederhalskanker hebben met adenocarcinoom, adenosquameuze of plaveiselcelhistologie en FIGO 2018 IB2 van >2 cm tot < 4 cm door middel van radiologische beeldvorming (MRI). Lymfovasculaire ruimte-invasie (LVSI) is toegestaan. OPMERKING: Patiënten moeten een volledige lymfeklierdissectie hebben ondergaan met of zonder SLN-mapping voorafgaand aan de studie (laparoscopische complete lymfeklierdissectie) en pathologisch kliernegatief zijn. SLN mapping procedure (bijlage A).
  • Patiënten moeten ≥ 18 jaar oud en < 40 jaar oud zijn.
  • Patiënten moeten premenopauzaal zijn en hun vruchtbaarheid willen behouden.
  • Op het moment van registratie mag de patiënt geen eerdere therapie hebben gehad om hun kankerlaesie te behandelen, patiënten met diagnostische kegel of LEEP zijn toegestaan.
  • Eastern Cooperative Group (ECOG) prestatiestatus ≤ 2 (Karnofsky ≥60%, zie bijlage C).
  • Binnen 7 dagen na de voorgestelde start van de behandeling moeten patiënten een normale orgaan- en beenmergfunctie hebben zoals hieronder gedefinieerd:
    • Hemoglobine > 100 g/L
    • Leukocyten (WBC) > 3,0×109 /L
    • Absoluut aantal neutrofielen ≥1,5×109 /L
    • Bloedplaatjes ≥100×109 /L
    • Totaal bilirubine binnen normale institutionele limieten
    • AST(SGOT)/ALT(SGPT) ≤2,5 × institutionele bovengrens van normaal
    • Creatinine binnen normale institutionele limieten 3.1.7 Geen bewijs van actieve ongecontroleerde infectie (patiënten die antibiotica gebruiken komen in aanmerking).
  • Patiënt moet een ziekte hebben die meetbaar is volgens RECIST 1.1.
  • Mogelijkheid om een ​​schriftelijk document met geïnformeerde toestemming te begrijpen en te ondertekenen.
  • Patiënten moeten akkoord gaan met het gebruik van effectieve anticonceptiemethoden voorafgaand aan deelname aan het onderzoek, tijdens deelname aan het onderzoek en gedurende ten minste één jaar na de FSS-procedure. Een serumzwangerschapstest binnen 72 uur voorafgaand aan de studieregistratie is vereist. Zeer effectieve anticonceptiemethoden zijn onder meer:
    • Totale onthouding wanneer dit aansluit bij de gewenste en gebruikelijke levensstijl van de proefpersoon. Periodieke onthouding (bijv. kalender, ovulatie, symptothermische, post-ovulatiemethoden) en onthouding zijn geen acceptabele anticonceptiemethoden
    • Combinatie van twee van de volgende (a+b of a+c, of b+c):
      • a) Gebruik van orale, geïnjecteerde of geïmplanteerde hormonale anticonceptiemethoden of andere vormen van hormonale anticonceptie die een vergelijkbare werkzaamheid hebben (falingspercentage <1%), bijvoorbeeld hormonale vaginale ring of transdermale hormonale anticonceptie
      • b) Plaatsing van een spiraaltje (IUD) of spiraaltje (IUS)
      • c) Barrièremethoden voor anticonceptie: condoom of occlusief kapje (diafragma of cervixkapjes) met zaaddodend schuim/gel/film/crème/vaginale zetpil In het geval van gebruik van orale anticonceptie moeten vrouwen minimaal 3 maanden stabiel zijn op dezelfde pil voordat ze de onderzoeksbehandeling krijgen.

Deel 2 – Geschiktheidscriteria voor vruchtbaarheidssparende chirurgie (FSS)

• Voltooide 3 cycli van neo-adjuvante chemotherapie en bereikte een complete respons (CR) of gedeeltelijke respons (PR) met vermindering van de laesie tot <2 cm bij lichamelijk onderzoek en MRI.

Deel 1 – Uitsluitingscriteria voor neo-adjuvante chemotherapie

• Patiënten die chemotherapie, radiotherapie of operatie hebben ondergaan voor hun kanker. Patiënten met diagnostische kegel of LEEP zijn toegestaan.
  • Patiënten die andere geneesmiddelen voor onderzoek krijgen.
  • Patiënten met andere vormen van kanker die doorlopende behandeling nodig hebben. Patiënten met maligniteiten die geen verband houden met hun baarmoederhalskanker kunnen worden opgenomen als ze gedurende 2 jaar geen behandeling nodig hebben gehad. Patiënten met basocellulaire huidkanker zijn toegestaan.
  • Patiënten met bekende/aantoonbare hersenmetastasen zijn uitgesloten van deelname aan deze klinische studie.
  • Voorgeschiedenis van allergische reacties toegeschreven aan verbindingen met een vergelijkbare chemische of biologische samenstelling als paclitaxel, carboplatine of cisplatine of andere middelen die in het onderzoek zijn gebruikt.
  • Ongecontroleerde bijkomende ziekte met inbegrip van, maar niet beperkt tot, aanhoudende of actieve infectie, symptomatisch congestief hartfalen, onstabiele angina pectoris, hartritmestoornissen of psychiatrische aandoeningen/sociale situaties die de naleving van de studievereisten zouden beperken.
  • Patiënten die zwanger zijn of borstvoeding geven.
  • Elke andere aandoening die, naar het oordeel van de onderzoeker, een contra-indicatie zou zijn voor deelname van de patiënt aan de klinische studie vanwege veiligheidsproblemen of naleving van klinische studieprocedures, bijv. infectie/ontsteking, darmobstructie, niet in staat zijn om medicatie te slikken, sociaal/psychologisch problemen.

Deel 2 – Uitsluitingscriteria voor vruchtbaarheidssparende chirurgie (FSS)

• Patiënt kan 3 cycli van neo-adjuvante chemotherapie niet voltooien.
  • Suboptimale respons op neo-adjuvante chemotherapie volgens lokale onderzoeker.
  • Resterende laesie > 2 cm of ziekteprogressie tijdens chemotherapie.

Prof.dr. A.K.L. Reyners
E-mail: a.k.l.reyners@umcg.nl